MANNEN SOM KRAVLET OPP I HØYDEN

Se interview med fotograf Eskil Roll om arkitektur og solskjermning.

Maj 2022

Fotografering av arkitektur og bygninger er ofte en balansegang mellom rom, form, komposisjon og teknikk. Og ikke uten fysiske utfordringer i bl.a. urbane områder. Møt mannen bak kameraet.

Hvorfor klatrer en voksen mann rundt oppe på lekestativet i skolegården? På strømbokser og stillaser i byens rom? Det høres kanskje ut som en underlig atferd, men det er det egentlig ikke. Ikke når det handler om fotografering. Om å få det beste profesjonelle bildet ut av øyeblikket. Av arkitektur, av en bygning, en fasade eller bare en solskjerming:

• Det første jeg ser etter, er om det er et sted hvor jeg kan komme meg litt opp i høyden. Særlig hvis det er et høyt bygg, så er det viktig å komme seg et par meter opp i høyden. Det blir ofte klatring på lekestativer og strømbokser.

• Avstand er også viktig slik at man har mulighet til å fotografere med 50mm linse. Det ser alltid best ut når man får til å kombinere den riktige avstanden og høyden sik at man kan bruke riktig objektiv. I urbane områder er dette ofte en utfordring.

 

FANG ØYEBLIKKET

Slik lyder det fra den norske fotografen Eskil Roll, som har mange års erfaring som profesjonell fotograf med fokus på arkitektur og bygninger, både fra utsiden og innsiden.
Han, om noen, vet at et bilde ikke bare er et bilde. Det ligger hver gang valg og overveielser bak. På den måten er fotografiet også en fortolkning. Så hvordan holder man en samvittighetsfull balanse mellom avbildning og fortolkning?

• Jeg ønsker å framstille arkitektur ærlig og upolert, med fokus på de materielle kvalitetene. Det er viktig å finne tidspunkter med godt lys og øyeblikk med minst mulig visuelle forstyrrelser. Slik får man et best mulig utgangspunkt for etterarbeid i Photoshop.

• For meg er det også viktig å ikke bruke for mye vidvinkel, da dette forvrenger byggets proporsjoner. I etterarbeidet er det viktig å balansere lyse og mørke områder av bildet, rette opp linjer, ta bort uønskete elementer som skader, flekker og søppel. Til sist er det hvitbalansen og utsnittet som er den siste finish, og som gjør den store forskjellen.


Les også: 360° designfrihet

 

VÆR, STYRING, MOTLYS – OG PHOTOSHOP

Men hvorfor er solskjerming interessant å fotografere? Hvordan får man solskjerming til å inngå naturlig som en del av et bygnings-, interiør- eller arkitekturfotografi?


• Det som er interessant med å fotografere solskjerming og bygninger sammen, er at man må jobbe med været – noen ganger er det behov for sol hvis det er automatiske systemer uten mulighet for overstyring. Dette er utfordrende å planlegge i Norge og Skandinavia på grunn av ustabilt vær.


• Det er også et utfordrende fototeknisk element med å fotografere solblending og gardiner innendørs – det blir ofte motlys, og da tar jeg flere eksponeringer per bilde og bruker en del tid på etterarbeid i Photoshop. Når resultatet bli bra, er dette tilfredsstillende arbeid.

 

BRUK DEN LAVE SOLEN

Hvilken rolle spiller lyset i arbeidet ditt med fotografering av bygninger og solskjerming?


• Spesielt i fotografering av solblending er lyset veldig viktig, det er ofte best om morgenen da man kan bruke den lave solen som effekt for å blende ut bakgrunnen. Om sommeren har man jo lange lyse kvelder hvor lyset kan være fantastisk for fotografering.


NÅR MAN SER TINGENE OVENFRA

Hvordan ser fremtiden ut for fotografiet? Nye tendenser?

• I fremtiden tror jeg det vil bli større konkurranse fra teknologien. Med utviklingen av kamera og AI i smarttelefoner og stadig billigere teknologi. Det er også et tydelig fokus mot levende bilder. Korte filmklipp har fått en stor rolle i det visuelle landskapet.


Slik lyder det fra Eskil Roll, som ser rom og form, komposisjon og teknisk kvalitet som sine nøkkelord som fotograf.
Det finnes med andre ord tallrike perspektiver, også fremtidsperspektiver, når det gjelder fotografering av arkitektur, bygninger og solskjerming. Og det finnes utfordringer.
Men det er til stadighet fordeler og nye perspektiver å hente hvis man ser tingene ovenfra. Noen ganger er det bare nødvendig å klatre litt opp i høyden for å se dem.


Fotograf Eskil Roll (f. 1980) er født i Trondheim, utdannet ved Arkitektskolen i København og har siden fokusert på kunst og fotografi, herunder tallrike fotoserier av bygninger og solskjerming.

Vil du bli kontaktet av en rådgiver?

Om du er privat eller profesjonell, vil vi alltid gjerne ta en uforpliktende prat om ditt prosjekt. Fyll ut skjemaet under og vi kommer tilbake til deg så snart som mulig. Ellers er du alltid velkommen til å ringe til oss på 2300 5150.